vilseimalmo.webblogg.se

Lucka 6 Ljus

Publicerad 2013-12-06 08:45:00 i Jul, Pysselhörnan,

Först ut är att gjuta tomteljus. Dessa gör jag varje år lagom till jul. Något år stod jag hela hösten och gjöt ljus som skulle säljas till folk på mammas jobb. En bra extrainkomst som gymnasiestudent.
Ljusen gör jag av stumpar som jag och andra samlar till mig under året men det går även att köpa ljusmassa i pysselaffärer.
 
Du behöver:
Gjutformar. Jag använder partyplastglas som jag gör hål i botten.
Sax eller kniv
Veke
Ljusfärg röd och svart
Toarulle. Används som hållare för formar.
Tejp
Tunna pinnar
Lera
 
Trä veken genom formen och täpp igen hålet i botten med lera. Fäst veken med tejp på pinnen och ställ formen i toarullen.
Smällt ljusmassan i 3 olika behållare som står i vattenbad. 1 röd, 1 vit och 1 grå blandning. Fyll glaset med den röda ljusmassan dit du vill att luvan ska sluta. Låt stelna. Luta ljuset och fyll på med skägget. Låt stelna igen. Därefter fylls det sista upp med den gråa färgen. När det sista har stelnat är det bara att dra ut ljuset i formen och klippa till veken i botten.
Nu kan du njuta av fina tomteljus! Det är kul att leka med olika formar. Jag har haft olika formar till mina tomteljus genom året och har hittat nya till nästa år som ska bli roligt att testa.

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2013-12-06 22:13:30

Dessa är ju megafina. Man borde ju kunna göra en stor modell också? Jag hade lätt köpt dessa.

Svar: Ja, det går att göra dem större. tillverkade det för men tyvärr tappade jag de formarna i golvet så dem sprack och har inte hittat nya.
Vilse i Malmö

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Follow on Bloglovin

Om

Min profilbild

Vilse i Malmö

Välkommen till min blogg. Jag är en vilsen malmöbo som älskar att pyssla med allt möjligt. Jag lägger upp allt från lyckat pillande till misslyckade resultat. Ibland dyker det upp Malmö tips och frisyrer. Jag bor med min sambo och två gosiga katter. Hoppas ni kommer trivas på min sida.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela