vilseimalmo.webblogg.se

Nu är det bara att njuta och vänta på tomten

Publicerad 2013-12-23 17:39:00 i Jul, Mat & Bak,

Idag njuter jag bara. All stress och sånt har jag paket ner i ett paket och skickat iväg. Ingen julstädning, knappt några paket att ge bort och bakningen är lagt åt sidan för där är så mycket annat man kan njuta åt. Som detta varma drink med äpple. Denna har vi njutit av många gånger i backen när vi varit på skidsemester.
Jag har inga speciella mått så kör på känsla och den styrka du vill ha.
 
Hot apple:
Värm upp äppeljuice och kanelstänger i en gryta. När det är varm dra kastrullen från plattan och häll i Xanté.
 
Klart att njutas!

Julgranshår

Publicerad 2013-12-23 12:33:00 i Frisyr, Jul,

Då var det nästa frisyrtips. Vad vore julen utan en julgran och har du inte en så är denna frisyren perfekt för då går du runt med din gran hela tiden.
Frisyren är uppbyggde av donats och löshår och pricken över i:et är grön hårfärg för att ge den sista touchen.

Den danska julen

Publicerad 2013-12-23 07:28:52 i Jul, Mat & Bak,

En av mina luckor skulle vara danska julkakor. Tyvärr fick jag bara fram ett recept. Vaniljkransar väcker mycket minnen. Min farmor bakade alltid dessa till oss under hela vår uppväxt. Jag tycker kransarna är lite svåra att göra så därför har farfar gett mig farmors gamla baktillbehör som gör det lättare att trycka ut degen. Det är en metallrör med vev som lätt spritsar ut degen.

Rudolf med röda mulen

Publicerad 2013-12-21 20:07:59 i Frisyr, Jul,

Skit vad dålig jag har varit. Kraften har inte riktigt kommit tillbaka och jag har faktiskt inte fått gjort så mycket. Men några frisyrer har jag lyckas kamma fram. För er som känner att ha en kul uppsättning till jul tycker jag ska passa på att testa denna.
Fram med krustången och ha otvättat hår. Tupera hela håret och vänd huvudet upp och ner och fånga upp allt hår och för det bak i nacken. Fäst det med nålar. Hornen är gjorda av byggskum som jag sedan har skurit ut dess form. I ändarna har jag fäst ett gummiband och hårnålar som man sedan fäster i håret.
Smink är inte min starka sida men med lite brun ögonskugga kan man skapa lite skuggor. Sen är det bara den röda näsan ska ska målas dit.

Nu blir det en paus

Publicerad 2013-12-11 08:31:31 i Allmänt,

Hej allesammans!
Jag har blivit ganska dålig och orkar inte blogga just nu vilket tar emot jätte mycket. Men eftersom jag vill blir frisk så fort som möjligt så jag kan njuta av julen så väljer jag att vila de kommande dagarna. Det får komma dubbla luckor när jag startar igen.
 
Kramar

Pepparkaksmuffin

Publicerad 2013-12-10 18:28:00 i Jul, Mat & Bak,

Sist ut för dagen är pepparkaksmuffin men vaniljsmörkräm som blev över från whoopies receptet. Min sambo undrade varför jag hade gjort gröna bajskorvar på muffinsen. För er som inte ser det ska det vara en julgran. Jag skulle vilja bli duktig på att spritsa. Problemet är att jag inte är så förtjust i topping och dem jag gillar går inte att spritsa så det blir svårt att öva. Jag har i alla fall önskat mig olika munstycken så får vi se vad framtiden ger mig. Receptet jag använde var detta.

Pepparkakshus

Publicerad 2013-12-10 17:05:00 i Jul, Mat & Bak,

 
Jag har kämpat att göra pepparkakshus för första gången och jag vet inte om jag någonsin kommer göra det igen. Det kom väldigt fula ord och jag har även blivit brännmärkt. Kristyren var även den svinsvår. Blir det barn någon gång skickar jag dem till min kompis Petra eller min mamma så får dem bygga där.  Men jag lyckades iaf få ihop en by att njuta av detta år.
 

Lucka 10 Smak av pepparkakor

Publicerad 2013-12-10 09:17:00 i Jul, Mat & Bak,

 
Dessa goda kakor gömmer sig bakom lucka 10. Eftersom jag har insjuknat i något som verkar vara halsfluss så har min sambo varit snäll och hjälpt mig baka så jag kan göra min kalender.
Kaksmet:
100 g smör
1,5 dl socker
1 ägg
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 nypa salt
2 tsk pepparkakskrydda
0,5 dl mjölk
 
Vaniljsmörkräm:
200 g smör
3 dl florsocker
2 tsk vaniljpulver
1 äggula
 
Kaksmet: Vispa smör och socker ljust och fluffigt. Tillsätt ägg och de torra ingredienserna. Rör i mjölken och blanda till en slät och fin smet. Klicka ut till 30 kakor på bakplåtspappersklädda plåtar (ca 10 kakor/plåt) och grädda i 180 grader i mitten av ugnen ca 10-12 min. Låt svalna på galler.
Vaniljsmörkräm: Vispa ihop alla ingredienser till smeten blir jämn och fin. Bre krämen på hälften av kakorna och lägg sedan ihop dem.
Förvara i en lufttät burk i kylen.

Lucka 9 Mini smällkarameller

Publicerad 2013-12-09 08:39:00 i Jul, Pysselhörnan,

 
Då var det traditionella smällkarameller i miniformat som gäller idag. Jag gillar att ha smällkarameller i granen men tycker de man gör med toarullar blir förstora. Jag gjorde istället små papprullar i olika storlekar av ett tjockare papper. Silkespappret hittade jag på TGR.

Änglar

Publicerad 2013-12-08 20:32:01 i Jul, Pysselhörnan,

Vad är julen utan änglar. Dessa trähängen fyndade jag på Panduros outlet.
De målades vita med grått mönster. På baksidan limmas har jag sedan limmat fast vita fjädrar.
 

Inslagna kulor

Publicerad 2013-12-08 16:58:00 i Jul, Pysselhörnan,

Sista inlägget från lucka 7 kommer här sen är vi ifatt dagens datum. Dessa kular har blivit inslagna med jultyger.
Du behöver:
tyg
frigolitboll
tygsax
snöre
nålar
Klipp ut ett tygbit som är tillräckligt stor för att kunna klä in kulan och så att den även sticker ut en bit från där du knyter snöret. Fäst ett snöre i kulan som ska användas för hänge. Slå in kulan i tyget och knyt ett söra för att hålla tyget på plats.

Garnbollar

Publicerad 2013-12-08 12:00:00 i Jul, Pysselhörnan,

 
Dessa julkulor är gjorda av gran och tapetklister.
Du behöver:
Garn
Tapetklister
Något att hänga upp det på tork ( jag har pinne och tvättklämmor)
Ballong
 
Blås upp ballongen till önskad storlek. Doppa garnet i tapetklister och snurra runt ballongen. Häng på tork. Smäll ballongen när garnet är torrt och dra ut den. Knut fast en tråd och häng dem på önskad plats.

Fortsättning lucka 7

Publicerad 2013-12-08 11:25:05 i Jul, Pysselhörnan,

Dessa julkulor har fått en make over. Färgen har släppt lite och jag tycker dem är allmänt tråkiga.
Med massa glitter har de nu fått ett nytt utseende. Glittret hittade jag på TGR och limmet är decoupagelim från Panduro.
Stryk limmet efter det mönster du vill ha och strö över glitter. När limmet har torkat så stryk ett lager till över glittret så det verkligen sitter på plats och inte tappar allt glitter sen. Min katt rullade sig i glittret så jag hade ändå det överallt i hemmet.

Rutmönster

Publicerad 2013-12-07 13:47:33 i Jul, Pysselhörnan,

Jag har samlat massa band från kläder som man alltid klipper av och skapat en julkula.
Man slänger så mycket band att jag tänkte att något kunde man göra med det. Det var svårare än jag trodde och rutmånstret fick bara täcka en del.
Resten av julkuleinläggen kommer komma upp imorgon. Jag har haft en riktigt dålig lördag med halsont och sömnbrist och måste spara all energi till att vara social ikväll. Återkommer imorgon!

Lucka 7 Julkulor

Publicerad 2013-12-07 10:47:27 i Jul, Pysselhörnan,

Bakom dagens lucka gömmer sig lite julkulor. Av samma bok som jag tidigare lekt med kunder jag få ut ett nytt pyssel.
Klipp ut 4 st lika långa och breda remsor som du häftar ihop alla ändarna så en stjärna bildas. Häfta sedan ihop de andra ändarna och passa på att få med ett snöra så du kan hänga upp dem.
Sen är det fritt fram för katten att leka!

Mer julklappstips

Publicerad 2013-12-06 12:56:00 i Pysselhörnan,

När du ändå står och gjuter ljus kan man passa på att göra julklappar. Dessa koppar med ljusmassa tycker jag är en fin inredningsdetalj.

Du behöver:
Ljusstumpar eller ljusmassa
Koppar
Vekar med metallfot
Ljusfärg
Något att röra med
 
Smält ljusmassan och färga in den i färgen du vill ha. Håll i en lite skvätt ljusmassa som veken kan placeras i och låt den stelna lite. Fyll sedan resten av koppen och låt stelna. Använd ett stöd till veken om den viker sig.
Nu är det bara att slå in och göra någon glad.

Lucka 6 Ljus

Publicerad 2013-12-06 08:45:00 i Jul, Pysselhörnan,

Först ut är att gjuta tomteljus. Dessa gör jag varje år lagom till jul. Något år stod jag hela hösten och gjöt ljus som skulle säljas till folk på mammas jobb. En bra extrainkomst som gymnasiestudent.
Ljusen gör jag av stumpar som jag och andra samlar till mig under året men det går även att köpa ljusmassa i pysselaffärer.
 
Du behöver:
Gjutformar. Jag använder partyplastglas som jag gör hål i botten.
Sax eller kniv
Veke
Ljusfärg röd och svart
Toarulle. Används som hållare för formar.
Tejp
Tunna pinnar
Lera
 
Trä veken genom formen och täpp igen hålet i botten med lera. Fäst veken med tejp på pinnen och ställ formen i toarullen.
Smällt ljusmassan i 3 olika behållare som står i vattenbad. 1 röd, 1 vit och 1 grå blandning. Fyll glaset med den röda ljusmassan dit du vill att luvan ska sluta. Låt stelna. Luta ljuset och fyll på med skägget. Låt stelna igen. Därefter fylls det sista upp med den gråa färgen. När det sista har stelnat är det bara att dra ut ljuset i formen och klippa till veken i botten.
Nu kan du njuta av fina tomteljus! Det är kul att leka med olika formar. Jag har haft olika formar till mina tomteljus genom året och har hittat nya till nästa år som ska bli roligt att testa.

Presenttips

Publicerad 2013-12-05 20:47:06 i Pysselhörnan,

I samma veva som jag gjorde mina hängen fick jag lite rester över som fick bli örhängen. Det tycker jag kan bli en perfekt julklapp. Både hemmagjort och återvinning.

Lite mer hängen

Publicerad 2013-12-05 13:00:00 i Jul,

Men spets och tapetklister kan man skapa kul hängen att ha i granen.
Doppa duken i tapetklistret och låt stelna på plant underlag. Sen är det bara att klippa ut det mönster man vill ha.

Lucka 5 Spets

Publicerad 2013-12-05 08:51:00 i Jul, Pysselhörnan,

 
 
Idag bjuder jag på pyssel med spets. Först ut att spetsstrutar.
Jag hittade fina spetsdukar på loppis. Dessa doppas sedan i tapetklister som jag har kokat själv.
För att göra eget klister behövs:

4 dl vatten

1/2 dl socker

 1 1/2 msk potatismjöl

Gör så här:

Blanda ut potatismjölet med hälften av vattnet. Koka sedan upp resten av vattnet och socker i en kastrull. Häll i potatismjölblandningen i kastrullen. Rör hela tiden. Låt blandningen hettas upp men inte så den kokar.

Se till att duken blir täckt av klistret och krama ur den lätt så överflödig klister försvinner. Häng den på en konformad form och låt den torka helt innan du lossar den.

2 tomma burkar

Publicerad 2013-12-04 18:38:00 i Inredning, Jul,

Mina vita bönor burkar fick även de bli hyacintvaser. Nu längtar jag till när allt börjar blomma så det doftar gott i hela hemmet.

Låt det blomma

Publicerad 2013-12-04 13:33:00 i Jul,

Jag tycker inte det är jul utan blommor. Det ska dofta en massa när man stiger in genom dörren.
Har min inte tillräckligt med vaser kan man ta glasburkar, dricksglas eller annat man hittar.
Men hjälp av sten kan jag hålla blomman på plats.

Lucka 4 Hyacinter

Publicerad 2013-12-04 09:16:00 i Jul, Pysselhörnan,

Idag är det hyacinter som gäller. Min kära köksvåg som jag fyndade på en bakluckeloppis fick bli min kruka.
Apelsinerna har jag själv torkat i låg ugnsvärme i några timmar. Lika enkelt som att gå och köpa!

Bokhängen

Publicerad 2013-12-03 19:00:00 i Jul, Pysselhörnan,

Detta är ett enkelt pyssel att hänga i julgranen. 4 st raka längder häftas ihop. Jag har sedan valt ett rött glitterlim och göra mönster med

Bokänglar

Publicerad 2013-12-03 13:30:00 i Jul, Pysselhörnan,

Av samma kärleksbok har jag klippt ut änglar.
För att göra denna ängel klipper man först ut en stomme med formen på kjol och ängelns kropp. Där efter klipper man ut 6x2 kjoldelar. Sätt 6 st kjolar på var sida och häfta ihop allt på mitten av kjolen. Vik kjolarna på mitten och vik ut bladen så kjolen får sin form som ovan. Jag limmade ihop de främre bladen så att häftstiften inte skulle riskeras att synas.

Lucka 3 Bokpapper

Publicerad 2013-12-03 09:00:00 i Jul, Pysselhörnan,

En gammal bok som jag hittade på loppis fick förvandlas till julpynt. Jag valde en bok med kärleksdikter för att det skulle bli extra fint om man skulle stå och läsa på det.
Med hjälp av en skalpell kunde jag skära ut det mönstret jag ville ha. Jag tycker bokpappret färg mot de röda äpplena och det gröna granriset blir en fin kombination.

Fylld med hemligheter

Publicerad 2013-12-02 17:44:00 i Jul, Pysselhörnan,

Dessa strutar är till för att gömma godsaker och andra hemligheter i.
Jag har dekorerat men lite allt möjligt som jag hittade i mina lådor.
Jag har delat ut dessa till några nära och kära fyllt med gott.

Lucka 2! Strutar

Publicerad 2013-12-02 11:00:00 i Jul, Pysselhörnan,

Idag blir pysslet pappstrutar. Pappret kommer från Panduro.
När strutarna är klara är det bara fylla dem med vad man vill. Mina får hänga på bankongen med blommor och ris. 

Lerängel

Publicerad 2013-12-01 13:28:00 i Jul, Pysselhörnan,

Med leran kan man även göra lite roliga figurer. Denna ängel kommer att stå bland mina blomsterarrangemang under julen. Jag har även gjort ett annat djur men den kan jag inte visa eftersom jag ska ge den i julklapp.

Lucka 1

Publicerad 2013-12-01 09:23:17 i Jul, Pysselhörnan,

Jag kommer under december bjuda på en julpysselkalender. Dagens lucka är lera!
Leran har jag köpt på Panduro och är väldigt enkelt att leka med. Den behöver inte grillas i ugn utan ska bara torka i rumsvärme.
För att mina bokstäver skulle få lite mönster har jag kavlat en spetsduk över leran. Bokstäverna har jag tryckt ut med pepparkaksformar som är köpta på TGI men man kan lätt skära ut det med en kniv.
Follow on Bloglovin

Om

Min profilbild

Vilse i Malmö

Välkommen till min blogg. Jag är en vilsen malmöbo som älskar att pyssla med allt möjligt. Jag lägger upp allt från lyckat pillande till misslyckade resultat. Ibland dyker det upp Malmö tips och frisyrer. Jag bor med min sambo och två gosiga katter. Hoppas ni kommer trivas på min sida.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela